Søg i denne blog

tirsdag den 9. december 2014

ICDP- Internationalt Child Development Program

Fælles for ICDP-programmet ,mentaliseringsteorien og kærlighedsbegrebet er, at alle handler om måder at se "den anden" på.


ICDP skal sikre kvalitet af kontakt, samspil og tilknytning mellem barn og voksen.


Et meget væsentligt  formål for pædagogen er, at tilegne sig en bevidst indsigt i den måde hvorpå barnet ses, da samspillet styres af det bagvedliggende syn.
Altså har man et evt. dårligt/negativt syn på barnet, påvirker det samspillet mellem voksen og barn.


Der lægges vægt på hvordan pædagogen ser og definerer barnet, evt. redifinerer barnet.


ICDP består af 3 Dialogformer:
  • Den emotionelle.
  • Den meningsskabende.
  • Den regulerende.
De otte samspilstemaer:
·        Vis glæde for barnet -øjenkontakt, kropssprog ,understøttende ord) 
·        Se barnets initiativ – justér dig (følge barnets behov, målet er udvikling)
·        Inviter til samtale – lyt og svar (vise interesse, stil spørgsmål efter barnets evne)
·        Giv barnet anerkendelse (både sprogligt og kropsligt)
·        Fang barnets opmærksomhed (øjenkontakt, vejled kropsligt, hjælp)
·        Fasthold barnets opmærksomhed – vis følelser og entusiasme( vis at barnet er betydningsfuldt)
·        Forbind barnets oplevelse – uddyb og forklar( spørg om mere om emnet)
·        Fortæl barnet, hvad det må og skal. Trin for trin.
        ( grænsesætning, selvkontrol, tålmodighed,gentagelse)

Der skal mange gode oplevelser til for at indre arbejdsmodeller bliver ændret.(Bowlby)
RIG (Daniel Stern)

Ovenstående er ikke regler, men basale elementer i udviklingsstøttende og vejledende samspil.Som på sigt kan føre til bedre læring og medvirke til at forbedre de sociale kompetencer.









Ingen kommentarer:

Send en kommentar