ICDP skal sikre kvalitet af kontakt, samspil og tilknytning mellem barn og voksen.
Et meget væsentligt formål for pædagogen er, at tilegne sig en bevidst indsigt i den måde hvorpå barnet ses, da samspillet styres af det bagvedliggende syn.
Altså har man et evt. dårligt/negativt syn på barnet, påvirker det samspillet mellem voksen og barn.
Der lægges vægt på hvordan pædagogen ser og definerer barnet, evt. redifinerer barnet.
ICDP består af 3 Dialogformer:
- Den emotionelle.
- Den meningsskabende.
- Den regulerende.
· Vis glæde for barnet -øjenkontakt, kropssprog ,understøttende ord)
· Se barnets initiativ – justér dig (følge barnets behov, målet er udvikling)
· Inviter til samtale – lyt og svar (vise interesse, stil spørgsmål efter barnets evne)
· Giv barnet anerkendelse (både sprogligt og kropsligt)
· Fang barnets opmærksomhed (øjenkontakt, vejled kropsligt, hjælp)
· Fasthold barnets opmærksomhed – vis følelser og entusiasme( vis at barnet er betydningsfuldt)
· Forbind barnets oplevelse – uddyb og forklar( spørg om mere om emnet)
· Fortæl barnet, hvad det må og skal. Trin for trin.
( grænsesætning, selvkontrol, tålmodighed,gentagelse)
Der skal mange gode oplevelser til for at indre arbejdsmodeller bliver ændret.(Bowlby)
RIG (Daniel Stern)
Ovenstående er ikke regler, men basale elementer i udviklingsstøttende og vejledende samspil.Som på sigt kan føre til bedre læring og medvirke til at forbedre de sociale kompetencer.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar